La intervenció de diferents
professionals és un treball de comprensió per afrontar l’exclusió que envolta
aquest col·lectiu. En molts casos, s’ha produït un circuit de derivacions que
han accentuat la incertesa del cas. Es important establir una coordinació entre
serveis psicopedagògics, socials i de salut mental de forma que es pugui
abordar de forma global el conjunt de necessitats de l’adolescent.
Segons Winnicott (1999), tots aquests
adolescents participen d’un sentiment que prové de la sensació d’haver viscut la
despossessió, la pèrdua d’alguna cosa que no s’expliquen i que els fa persistir
en una conducta que es com una manifestació silenciosa del dret a ser considerats
i ajudats a sobreposar-se d’aquest sentiment dolorós i entristidor.
“La conducta antisocial és l’expressió
d’una reivindicació i, també, d’una particular condició humana del dol”
El TC és una manifestació d’un
dol que no conclou, que no te fi, que justifica el sentiment de desheretat o d’errant.
Quan els nois o noies que pateixen aquest sentiment s’expliquen el que els hi passa
el TC es dissol.
Si l’elaboració no és possible,
en la seva vida adulta la dimensió del trastorn de personalitat, de la delinqüència
o de la malaltia mental es fàcil que apareguin.
Si volem fer una representació compartida
del trastorn ens hem de fer aquestes quatre preguntes:
Què cal entendre?
Què cal Evitar?
De què cal sensibilitzar-nos?
Què cal reconèixer?
Què cal entendre?
El que caracteritza al TC és la
conducta alterada, l’alumne busca de forma persistent i repetida una resposta,
una acció fixa davant determinades situacions. La persona fa una elecció que ve
forçada per la conducta inadequada, vol superar l’estancament en el creixement
o sortir de la seva imatge desenfocada.
L’autoimatge de vegades pot ser poc
valuosa o indigna i d’altres, majestuosa i incomparable. Els sentiments són el resultat
de com el veuen els altres i de com es veu a ell mateix. Quan dialoguem amb un
alumne amb TC, sovint manifesta una relació d’estranyesa cap a la conducta realitzada.
Té una sensació de desrealització, és un signe psicopatològic.
Desrealització:
_ Dificultats per a precisar si
la conducta ha tingut lloc i com s’han produït la seqüència d’esdeveniments.
_ Estranyesa de la vivència dels
fets
_ Aparició d’una solució fàcil i
habitual per a disfressar i confondre: “Ha començat l’altre, no ha estat jo”
_ Aparició d’una expressió infantil
de desconeixement: “Això no ha passat”
El problema està en què l’elaboració
i la interpretació s’atorga als altres i ells es presenten tant sols com una víctima,
l’afectat, perquè la posició d’una persona amb TC és passiva respecte als altres
i als esdeveniments que van passant. La conducta trastornada substitueix a la pèrdua
de consciència de la realitat i introdueix un impuls descontrolat i necessita
ser entesa abans que corregida.
Què cal Evitar?
Evitar la patologització, discriminació
o criminalització dels alumnes amb TC. El
TC no és una entitat clínica constituïda, descriu una manifestació objectiva d’un
patiment psíquic de naturalesa específica a demostrar.
De què cal sensibilitzar-nos?
La conducta manifestada per l’alumne
amb TC no és fruit d’una elaboració mental del malestar o del compromís entre el
malestar i la visió personal. La conducta vol anticipar-se a esdeveniments que resulten
dolorosos, inexplicables, i que s’imposen.
L’experiència del dolor psíquic és
emotiva, sense paraules i té una categoria de certesa inexplicable. La despossessió,
la culpa inexplicable, la melangia són sentiments que no abandonen a l’alumnat amb
TC. Arriben a la conclusió de que valen poc,
se senten bruts, incapaços de posar ordre a la seva vida i modificar la seva
forma de ser.
Què cal reconèixer?
La representació completa del TC implica
considerar la dimensió temps en la mentalització del conflicte. No es un malestar
estàtic, evoluciona. La persona pren posició respecte al conflicte i el repte
de fer-se gran. Aquest procés mostra diverses etapes en eles quals construeix judicis
i actuacions amb la finalitat de defensar-se del sentiment trastornat o desfer-se’n
. Els judicis intenten anul·lar un sentiment, justificar-lo, mostrar la vivència
injusta, apel·lar a l’ajut, formalitzar la contenció, fer recurs d’empara, etc.
Volen ser tinguts en compte i denuncien els errors de la convivència i les institucions
però a la vegada no se’n en surten.
El TC configura un procés evolutiu
anormal en la maduració de la persona que acostuma a tenir el seu origen a finals
de la primera infància, sol ser d’inici silenciós.
On situem els signes d’alarma?
Malestar
en relació entre ells i els adults pròxims, li és difícil separar-se de les
persones significatives familiars i no familiars, canviar d’espais o d’activitats.
Sobresalts i interrogants que es plategen sobre el que fa i sobre la manera en que
s’ho prenen els altres. Forta labilitat emocional ( pot anar des de la inquietud,
la poca empatia, el mal humor, la impulsivitat, la inhibició, l’astènia, la irritació...
a l’alteració del to muscular i corporal ). Les reaccions de pensament solen ser
dissociades. Tendeix a la sospita i a la interpretació no adequada, a la vivència
d’imposició de judicis, a la falta de reflexió. L’infant pot tenir dificultats
per pensar, per imaginar, per inventar, o al contrari, pot tenir una imaginació
malaltissa davant de la realitat incòmoda o no gratificant. L’aprenentatge acostuma
a fer-se per imitació i no per raonament simbòlic i acostuma a tenir problemes
per atendre i concentrar-se. L’educació es torna rígida o sense control.
No hay comentarios:
Publicar un comentario