El TC s’elabora de forma
progressiva i les famílies participen en aquesta dimensió temporal del
trastorn. Les necessitats i formes d’ajut i suport a la família poden variar al
llarg de l’evolució del trastorn.
Es necessari que els pares
elaborin una representació del seu fill i del que li passa , un relat de la
relació que manté amb el fill en el temps, que reconstrueixi la seva pròpia
història. S’han d’adonar de quan van aparèixer els primers problemes, les
primeres dimissions familiars, les dificultats per a posar límits al alumne i
pensar si en la relació amb els seus fills s’han produït dificultats
determinades pers situacions personals o per la problemàtica mental d’algun
dels pares, mirar si manifesten sentiment d’injustícia envers les diferents institucions
socials amb les qual s’han relacionat o es relacionen.
Com donar suport a les famílies?
Les diferents formes de suport que
es donen a les famílies depenen de l’edat del noi/a, dels efectes de la conducta
en el context i el seu moment evolutiu (inici reactiu, estancament, resolució trastornada).
Cada cas requereix també formes d’acompanyament
diferents, des d’una perspectiva d’interacció psicopedagògica i multidisciplinària.
Ens podem trobar amb famílies que
col·laboren però també amb d’altres que rebutgen el problema i fins i tot, famílies
que rebutgen que el seu fill sigui tractat. Hi ha famílies en les quals predomina
la complicitat i la protecció del noi/a.
En aquests casos, s’ha de trobar les
condicions que facin que els pares s’impliquin en l’atenció del seu fill i que confiïn
en l’equip de professionals per tal de què ocupin del lloc que els oferim per a
entendre el què li passa al noi i el que els passa a ells com a pares davant la
conducta i sentiments que el seu fill/a expressa.
Marc de treball amb les famílies
Alguns dels continguts entorn dels
quals s’hauria d’articular un marc de treball amb les famílies, des d’una perspectiva
educativa i multidisciplinària poden ser:
_Informació, orientació, i assessorament
en relació a les característiques i font del malestar que pateix el seu fill, el
pas de la família a l’escola en les primeres edats, el moment de l’adolescència, la transició al món
adult, social i laboral.
_Suport emocional. Els pares d’alumnes
que pateixen TC necessiten sovint suport per a superar el sentiment de dolor i malestar
que pateixen.
Mitjançant aquests espais de suport
i ajut, la conversa i la confiança esdevenen les condicions per a promoure que els
pares elaborin el seu malestar i evitin el desbordament angoixant que els pot
causar la situació de tenir un fill o filla d’aquestes característiques i a que
no abandonin la seva responsabilitat com a pares.
No hay comentarios:
Publicar un comentario